Film Fylkingen program ht 2002

tillbaka till programpunkt
pressmeddelande

Bagman (Sverige)
av Lola Möller och Andrew Hibbert, 18 min, 1990, 16 mm, Eng. tal.

En helsvensk helylleidyllisk massmördarfilm. Enkelt och absurt kommenterar filmen en slags otäck mänsklig passivitet.
Lola Möller är just nu morsa på heltid i Göteborg.

Anna Linder

Hold me while I´m naked (USA)
av George Kuchar, 15 minuter, 1966, 16 mm, Eng. tal.
I rollerna: George Kuchar, Donna Kerness, Steve Packard med flera.
Hyrd av Filmmakers CoOperative, New York City.

George Kuchar föddes 1942 i Bronx, New York. Som filmälskande tonåring började han tillsammans med sin tvillingbror Mike att egenhändigt producera lågbudgetfilmer med titlar som I Was A Teenage Rumpot, Sins Of The Fleshapoids och Hold Me While I´m Naked. Skådespelarna värvades bland vänner och släktingar som även hjälpte till med olika aspekter av produktionen. George finansierade många av sina tidiga filmer genom arbete som illustratör i reklambranschen. I slutet av sjuttiotalet flyttade han till Kalifornien för att undervisa vid San Francisco Art Institute där han fortfarande bor och arbetar.

Hold Me While I´m Naked är en tragikomisk betraktelse över ensamhet, självömkan och sexuell frustration. Regissörens obesvarade åtrå till skådespelerskan i sitt eget lågbudget-epos skildras med en stor portion svart humor och självironi. Här finns element av formexperiment, kitsch och "soft porn" i en blandning som var nyskapande på sin tid. Det mest banbrytande med Hold Me While I´m Naked är dock att Kuchar lyckades göra något så ovanligt som en underhållande och opretentiös experimentell film. Det gör den i mitt tycke unik än idag.

Andreas Axelsson

KREV: Konungarikena Elgaland-Vargaland (Sverige)
av Stockholms Filmskola (Paola Ciliberto, Teresa Härlin, Britta Norell, Hanna Ostrowski, HP Skoglund och Aida Stålnacke). Musik av Per Svensson. 21 min, 1998, Beta SP

Oktober 1998. Två konungar tar oss med på en svindlande resa genom ett rike utan gränser med ändlösa kommunikationsmedel till förfogande. Avstånd är ingenting. Stockholm, New York, Tokyo, London och Kaliningrad? Tider och platser smälter samman på tröskeln till en värld i universum där allt är möjligt, alla tankar och ideal fria och vem som helst kan bli kung eller drottning. Möt konstnärerna Leif Elggren och Carl Michael von Hausswolf i en dokumentärfilm av sex filmskoleelever om instiftandet av staten och konstverket Elgaland-Vargaland. Om att ta sig vatten över huvudet och att spränga gränser, fysiska såväl som psykiska. Välkommen till KREV? Konungarikena Elgaland-Vargaland.

Tango (Polen)
av Zbigniew Rybczynski, 8 min, 1980, 35 mm

Tango är filmad med en enda kamerainställning och som om det vore en enda tagning. Ett stort antal människor kommer in i ett rum, gör någonting och går ut igen. Filmen är ett fantastiskt litet mästerverk i filmatisk musikalitet och Rybczynski kunde inkassera en välförtjänt Oscar för bästa kortfilm.

The Pillow (Danmark)
av Kassandra Wellendorf, 1 min, 1996, Beta SP

En lille pudes mareridt.

Close (Danmark)
av Kassandra Wellendorf, 16 min, 2002, 35 mm

Close is an experimental film with a genderbender theme. It visualises the obstacles between lovers getting closer and closer. What is too close? And how do we protect ourselves from this closeness? The close-ups transform the bodies into strange landscapes — and make us confused about the sexes of the bodies.

Kassandra Wellendorf (f.1965) er filminstruktør og billedkunstner. Hun har gennem de sidste 14 år arbejdet med film, video, fotografi, installationskunst og interaktive medier. Tidligere værker bl.a.: Mind the Gap, Golem-Praha, Landskaber og Himmelstorm. Hun er Iøjeblikket ved at arbejde på en interaktiv børneanimationsfilm Storvask. Hun er uddannet i Filmvidenskab og arbejder også som underviser.

Sound Effects of Death and Disaster (England)
av Robert Hardy, 8 min, 2000, Beta SP
   
An inventive and original exploration into the darker side of human physicality, creating a world that is at once simplistic yet alarming, as well as edgy, surreal and surprisingly humorous. South East Dance, National dance agency’s second Dance 4 Camera commission with Lighthouse Film and Digital Media.

Director - Robert Hardy
Choreographer - John Rowley
Composer - Ron Wright

Motion Control (England)
av David Anderson, 9 min, 2001, Beta SP

It is 4 o’clock in the morning. You can’t sleep. There’s someone in the room, some...thing in the room. The walls are closing in. Oh no! You’re stuck to the floor. Can’t get away. In this breathless, gothic duet between camera and performer, who is really in control?

Director - David Anderson
Choreographer - Liz Aggiss
Composer - Billie Cowie
Performer - Liz Aggiss

Utan Titel (filmen om Ove) (Sverige)
av Pontus Lundkvist, 29 min, 2000, VHS

Pontus Lundkvist är filmare, redaktör för fanzinet Mina Ögon!! Mina Ögon!!!, noisemusiker och serietecknare.
När Utan titel (Filmen om Ove) visades på Sture på den årliga nollbudgetfilmfestivalen lämnade flera salongen innan filmen var slut. När jag visade den för programgruppen bakom Film Fylkingen skrek en man spontant till: "Herrejävlar". Själv satt jag mållös av beundran och skräck. Men först senare efter ett antal tittar hade filmen verkligen slagit rot i mig. Mitt språkbruk var förändrat. Min hjärna var infekterad.
Jag blev en ny människa.
Ta det som en varning. Inte ett löfte. (Aldrig i valtider.)

Pär Thörn

DU (Sverige)
av Peter Kylberg, 45 min, 1985, 35 mm

Peter Kylberg är en av de få experimentfilmare i Sverige som har gjort film för vanlig biografdistribution. 1966 hade filmen Jag premiär, vissa kritiker beskyllde filmen för att vara inåtvänd, de menade att det borde göras fler du-filmer istället, Peter tog åt sig av kritiken och 20 år senare hade Du premiär.

Mats Lundell

The Ex in Beautiful Frenzy (Holland/Sverige)
av Christina Hallström och Mandra U. Wabäck, 52 min, 2001, Beta SP, Eng. text.
   
The film is about making music without giving in to established conventions. The quintet from Amsterdam also runs its own label and books its own concerts in a steadfastly independent way.

Christina Hallström graduated at the Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam in 1998, since then she has been working as a freeelance designer and filmmaker. Her latest film is a videotriptych for an exhibition in the Resistance Museum Amsterdam.

Mandra Wabäck graduated from the filmacademy in Amsterdam in 2001 and is currently working on a dance film and a dramaproduction.

Together they started CUT Productions, an independent production company. ’Beautiful frenzy’ about the Dutch independent band The Ex is their first documentary.

"I think it gives a good impression of what the band is like. Not really the "history of the ex" but more like a filmed portrait, showing why and how the band started in 1979, and how the band is still alive and kicking more than 20 years later".

G.W Sok, The Ex

---------------------------
Mellan varje filmblock är det c:a 15 min paus.

Med reservation för ändringar i programmet.

I pauserna: filmförsäljning, bar och Bernard Herrman-DJ

Videoinstallationer i baren och foajén:

Volumen:V (Tyskland)
av Ulrike Mohr 2001, DVD
   
There is no story; there is a place, the time and the sound in a frame, it´s about the sea, but you do not see any water. Two vaporetti in Venice are bound together.

Ulrike Mohr studies and lives in Berlin

En forestillning om Hvordan Planter Vokser: 3 norske medisinplanter (Norge)
av Mai Hofstad Gunnes 2002, DVD

"En Forestilling om Hvordan Planter Vokser: 3 Norske Medisinplanter", (16 mm film overført til dvd. 3 animasjonsfilmer á ca. 2 min 30s).

En plante vokser opp ved siden av et skilt som indikerer navnet på planten. Mens planten vokser opp og dør fem ganger står skiltet der som en konstant gjennom hele filmen. Animasjonen er laget ved hjelp av blyant og viskelær på papir og lyskilden er dagslys. Hvert planteliv er laget mellom 9-16 om dagen men tilsvarer kun ca. 20 sekunder på filmen og fordi været og lyset forandrer seg i løpet av en dag så kan man se fargene skifte fort på filmen lik en dag i fort film.

Mai Hofstad Gunnes. Bor og arbeider i Trondheim

Där inget annat anges har filmerna svenskt tal eller är helt utan dialog

Programtexterna är i de flesta fall oredigerade kommentarer från upphovsmännen och upphovskvinnorna. © filmarna och konstnärerna

Programgrupp för Film Fylkingen: Andreas Axelsson, Anna-Karin Larsson, Anna Linder, Eva Broberg, Mats Lundell och Pär Thörn

Tack till Filmform