Amen, Amen

Datum: 
2 Oct 1998 - 19:30
Datum: 
4 Oct 1998 - 19:30

Ett nytt dansverk presenteras av Håkan Meyer byggt på Ákos Rózmans musik.
Koreografi och dans av Räserbyrån:
Katarina Eriksson, Håkan Mayer och Per Sacklén

Ákos Rózmanns musikstycke Amen - amen har varit Räserbyråns utgångspunkt till detta dansverk. De har tillsammans med Anders Österbergs ljus skapat en föreställning där musik, koreografi, ljus och bild har givits lika stort utrymme.
Amen - amen är deras första egna produktion. Verket har sin urpremiär både som musikstycke och som dansföreställning på Fylkingen den 2 oktober (framförs även den 4 oktober).

Musiken till dansverket Amen - amen består av tre självständiga verk av Ákos Rózmann, "Orgelstycke 2" från 1981, "Impulsioni 1, 2, 3 och 4" från 1973-74/81 och "Amen - amen" från 1997.

Ákos Rózmann är född i Budapest 1939, där han studerade komposition vid Bartókkonservatoriet. Efter fortsatta studier tog han diplom i orgel och komposition vid Franz Liszt Akademien, därefter undervisade han i partiturspel och kontrapunkt vid Lärarhögskolans musiklärarlinje i Stockholm. 1971-74 bedrev han studier i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm Från 1974 har han vid sidan av sitt arbete som tonsättare tjänstgjort som organist, först vid jesuitordens kyrka och sedan vid Katolska Domkyrkan där han tidigare hade en studio. 1992 erhöll han Föreningen Svenska Tonsättares Hilding Rosenbergpris och 1997 erhöll han Stockholms Stads hederspris.

Räserbyrån som bildades 1997 består av Katarina Eriksson, Håkan Mayer och Per Sacklén. Alla tre har en gemensam bakrund i operabaletten, men är idag verksamma som frilansande koreografer och dansare. Syftet med Räserbyrån är att skapa möjligheter till experiment med dans i förhållande till andra uttrycksmedel.

Katarina Eriksson (1971) har efter avslutad utbildning vid Svenska Balettskolan och The National Ballet School of Canada varit verksam som dansare vid Kungliga Baletten i Stockholm 1990-95 och därefter som frilansare i Stockholm. Hon har bl a arbetat med Jens Östberg, Per Jonsson, Örjan Andersson och Björn Elisson. Koreografi har hon gjort för Dramaten (Petrarca, McBeth) och Kungliga Baletten, men även för TV och för Gunilla Nyroos uppsättning av "Utflykten".

Håkan Mayer (1961) är utbildad vid Operans Balettskola 1971-79, Kungliga Teaterns Ballet 1979-86 och därefterverksam som frilansdansare. Han har då varit knuten till koreograferna Per Jonsson, Kenneth Kvarnström, Susanne Jaresand och Birgit Cullberg. Som koreograf har han arbetat mest med operor, framförallt barockoperor, ofta då tillsammans med Drottningholmsteatern, men även på Stadsteatern, exempelvis med "Spelman på taket".

Per Sacklén (1966) är utbildad vid Operans Balettelevskola och Svenska Balettskolan. Har varit anställd vid Kungliga Operan sedan 1984. Har även dansat för National Ballet of Canada och Pittsburgh Ballet Theatre i USA. är verksam som frilansdansare och koreograf i Stockholm sedan 1996. Som koreograf har han gjort flera uppsättningar för Operan bl a "Kvinnor", "Igors Gåta" och "Indifferentphaces"