tillbaka till programpunkt
program

13 december 2003 17.00 - 01.00

PROGRAM 1

In the Mirror of Maya Deren (Österrike/Tyskland/Schweiz)
2001 av Martina Kudlácek, Wien
104 minuter, färg, Beta SP, engelsk originalversion

Martina Kudlácek föddes 1965 i Wien. Efter studenten läste hon teatervetenskap och konsthistoria vid universitetet i Wien och började 1989 en filmutbildning (foto och dokumentärregi) vid FAMU i Prag. Efter tre kortfilmer är "In the Mirror of Maya Deren" hennes första långa dokumentär.

Maya Deren (1917-1961) filmare, koreograf, dansare, vodoo-expert mm föddes som Eleanora Derenkovskaya i Kiev. 1922 tvingades hennes familj att emigrera till USA där de bosatte sig hos en släkting i Syracuse, New York och förkortade sitt efternamn till Deren. Så småningom skilde föräldrarna sig och dottern skickades till en internatskola i Schweiz där hon stannade fram till 1933. Åter i USA läste hon till journalist, gifte sig med Gregory Bardacke (en rysk immigrant), anslöt sig till Katherine Dunhams dansgrupp och mötte 1942 den från Prag immigrerade filmaren Alexander Hackenschmied (senare Hammid). De gifte sig och tillsammans med honom gjorde hon 1943 sin första film "Meshes of the Afternoon".
"Meshes of the Afternoon" är utgångspunkten för Martina Kudláceks dokumentär i vilken hon letar och säkrar minnen och spår av Maya Deren bl.a. på Haiti, i Kiev och i New York. Hon möter Alexander Hammid och Maya Derens tredje make Teiji Ito, samt bl.a. Miriam Arsham, Stan Brakhage, Chao-Li Chi, Katherine Dunham, Judith Malina och Jonas Mekas i intressanta samtal och hon visar ett stort urval filmbilder ur Maya Derens verk.

Kopia: Navigator Film, Wien - www.navigatorfilm.at

PROGRAM 2
Från Avantgarde till Experiment

Patrik Sjöberg, Fil. Dr. i filmvetenskap samt lektor och filmforskare vid Karlstad universitet, inleder.

Filmstudie
1926 av Hans Richter, Berlin,
4 minuter, s/v, 16 mm, utan dialog
Lek med ljus och skuggor i cirkelrunda former som blir till ögon och ansikten.
Hans Richter (1888-1976) samarbetade efter 1918 i Schweiz och Tyskland med bl.a. Viking Eggeling.

Lichtspiel. Opus 1
1919-1921 av Walther Ruttmann, Berlin
10 minuter, färg, 16mm, utan dialog
Tidigt experiment av målaren Walther Ruttmann och musikern Max Butting i att få ljus och färg att klinga. Färgade trekanter strider mot färgglada cirklar, strålknipen dansar och solar kretsar och det enda som bestämmer deras rörelser är rytmen.
Walter Ruttmann (1887-1941) är mest känd för filmen "Berlin - Die Sinfonie der Großstadt".

Lichtspiel. Opus 2
1922 av Walther Ruttmann, Berlin
3 minuter, s/v, 16 mm, utan dialog
Fyrkanter, cirklar m.fl. rör sig metodiskt på duken och påminner om mänskliga förhållningssätt.

Das Geheimnis der Marquise
1922 (?) av Lotte Reiniger, Berlin
3 minuter, s/v, 16 mm, utan dialog
Lotte Reiniger (1899-1981), silhuettanimationens okrönta drottning, var en av de få kvinnor som i 20-talets Tyskland gjorde film även om hennes ljuva saga om markisinnan inte riktigt kan kallas för experimentfilm.

R1 - Ein Formspiel
1927 (?) av Oskar Fischinger, München
2 minuter, färglagd, 16 mm, utan dialog
Lek med kvadratiska, rektangulära och runda former i vilket Fischinger även använde diabilder och dubbelprojektion.
Oskar Fischinger (1900-1967) samarbetade ett antal år med W. Ruttmann och konstruerade bl.a. en "vaxmaskin" för att få fram animerade filmbilder. 1936 emigrerade han tillsammans med sin hustru till USA där han dock hade svårt att underordna sig bl.a. Paramounts producenter.

Kreise
1933 av Oskar Fischinger, Berlin
2 minuter, färg, 16 mm, utan dialog
Cirklar dansar balett efter musik av Richard Wagner och Edvard Grieg.

Allegretto
1936 av Oskar Fischinger, Hollywood
3 minuter, färg, 16 mm, utan dialog
Rytmiskt och dansant bild-och formfyrverkeri och en av Fischingers klassiker. Hans första film i USA.

Kopior: Goethe - Institutet

Studie II / Hallucinationer
1952 av Peter Weiss, Berlin/Stockholm
6 minuter, s/v, 16 mm
Studie II / Hallucinationer är direkt utformad efter en serie bestående av tolv associativa teckningar, skeendet ligger på ett emotionellt plan - en rad erotiskt färgade scener och känslor i olika stadier. Avsikten var att i en bild arrangera kroppsdelar så att de tillsammans bildade nya, mer eller mindre deformerade, gestalter. Tolv surrealistiska tablåer om hypnogoga fenomen vid insomnandet.

Kopia: Filmform - www.filmform.com

Eye/Machine II
2002 av Harun Farocki, Berlin
16 minuter, färg och s/v, DVD, engelsk text o. dialog
Harun Farocki (f.1944) är en av Tysklands stora samtida experimentella dokumentärfilmare. Med fokus på Gulfkriget väver han i denna film ihop bildmaterial från militära och civila källor för att visualisera samstämmighet och olikhet mellan mänskligt och maskinellt seende.

Kopia: Harun Farocki, Berlin - www.farocki-film.de

The Basis of Make-Up (I)
1974-1983 av Heinz Emigholz, Berlin
20 minuter, färg, 35mm, stum
Sedan 1974 för Heinz Emigholz (f. 1948) kontinuerliga dagboksanteckningar vilka han förser med både teckningar och fotografier. De egna dagböckerna utgör stommen i hans filmer, så även i denna film, som dessutom kompletteras med en dagbok av hans far från 1941.

Kopia: Freunde der Deutschen Kinemathek, Berlin
www.fdk-berlin.de
www.pym.de

PROGRAM 3

Corinna Schnitt (Köln)
Corinna Schnitt är född 1964 och utbildad vid Hochschule für Kunst und Medien i Köln (HKM). Hon arbetar med film, video och foto och alla hennes arbeten tangerar med humor och ironisk blick mänskliga relationer eller människans plats i det tyska samhället. I både video och foto använder hon ett pseudoberättande, ofta i dokumentär stil och förmedlar en sammanflätad bild av inre och yttre skeenden. Corinna Schnitt har visat sina verk på många ställen i Europa och i USA. Nu gästar hon Sverige för första gången och visar fyra verk på Fylkingen.

Schönen, guten Tag
1995, 5 minuter, s/v, 16 mm, tyskt tal, eng. text
Foto: Jens Ludwig. I rollen: Corinna Schnitt
Inblick i vardsgslivet i ett hyreshus..."Vi vill bara säga, att det vore en katastrof om denna nyckel skulle komma bort. Vänligen bekräfta detta samtal, eftersom det verkligen vore en katastrof om..."

Zwischen vier und sechs
1997, 6 minuter, färg, 16 mm, tyskt tal, eng. text
Foto: Justyna Feicht. I rollerna: äkta paret Oldemeyer o Corinna Schnitt
..."Det är fantastiskt att det finns en sammanhållning i familjen och att man kan göra saker och ting tillsammans..."

Raus aus seinen Kleidern
1999, 7,5 minuter, färg, 16 mm, tyskt tal, eng. text
Foto: Justyna Feicht o. Jens Ludwig
Vad gör man för att må riktigt bra?
"Min devis är: ingen man får lägga sin tvätt i min torktumlare. Där blandas allt huller om buller och fibrer fastnar i varandra och det kan inte vara roligt att behöva ha sådana kläder på sig."

Das schlafende Mädchen
2001, 9 minuter, färg, 16 mm, tyskt tal, eng. text
Foto: Justyna Feicht
Ett radhusområde presenteras i en enda kameraåkning och alla nybyggda, identiskt lika hus ser ut som vore de bara en arkitektonisk modell. Först mot slutet bryts filmens helt igenom sterila atmosfär av rösten från en telefonsvarare.

Kopior: Corinna Schnitt, Köln

PROGRAM 4

Bis Gras wächst
1996 av Katrin Rothe, Berlin
4 minuter, färg, 16mm, tyskt tal
Hundratals fotografier tagna av Katrin Rothe (f.1970) året innan hon skaffade videokamera utgör basen till denna animation över liv och död. En dikt av Jean Amery läses på tyska.

Kopia: Internationale Kurzfilmtage Oberhausen
www.kurzfilmtage.de
www.karotoons.de

À L´INFINITIF - a brief introduction to the dictionary of translation
1995-1998 av Timo Menke, Stockholm
4 minuter, färg och s/v, DV
Filmen bygger på de anvisningar för ett filmens alfabet som Marcel Duchamp ger i en kort inläsning av texten med samma namn. Texten skrevs 1912 (!) och lästes in av honom 1967. Skivbolaget SubRosa gav ut detta ljudfragment under 90-talet.

Kopia: Filmform www.filmform.com

Oily - ps
2003 av Katinka Bock, Berlin
2 minuter, färg, DV
The sky is running around the world. Before and after.
Two minutes. Definitely oily. Sound: kid606 - act you age - ps you love me.

Kleines Arbeiterkampflied
2003 av Katinka Bock, Berlin
4 minuter, färg, DV
Paris in the summer of 2003: an old house is under reconstruction. the workers are working very hard and my "little arbeiterkampf-song" is cheering them. They want me to play it again and again.
" Sing mir ein kleines Arbeiterkampflied, eines mit Pepp, eines das zwingt. Singt Männer singt, was wollt Ihr? - Das gleiche Recht wie Ihr! "

Kopior: Katinka Bock

Beobachtung/Observation # 02 [2002]
2002 av Henze och Lorenschat, Offenbach
3 minuter, färg, DV
Ett kärnkraftverk tornar upp sig i horisonten, mitt i det tyska kala landskapet.
Omärkligt börjar en förflyttning och kärnkraftverket försvinner ut ur bilden...

Beobachtung/Observation # 04 [2002]
2002 av Henze och Lorenschat, Offenbach
2 minuter, färg, DV
Kameran panorerar över ett gigantiskt bygge mitt i ett jordbruksområde. Vi åker sakta förbi ett helt fält av lyftkranar. Plötsligt börjar den ena att växa...
Konstnärerna Eno Henze (f. 1978) och Andreas Lorenschat (f. 1973) gästar Fylkingen denna kväll.

Kopior: Henze och Lorenschat www.henze-lorenschat.de

Manual
2002 av Matthias Müller, Berlin och Christoph Girardet, Hannover
9 minuter, färg, Beta SP
Combining close-ups of redundant technology gleaned from 60s US sci-fi television series with a female voice of a 40s Hollywood melodrama, Manual makes absolute detachment clash with magnified emotion. When its record of the minutae of endless buttons, switches and control panels Manual reduces the notion of any manageability of life to sheer absurdity.

Kopia: www.lightcone.org

Elsewhere
1999 av Egbert Mittelstädt, Köln
6 minuter, färg, DVD, utan dialog
"Verket tillkom i sökandet efter mellanrummet. Ett utrymme i vilket blickar kan genomtränga det sedda - ett väntrum i rörelse mellan avfärd och resmål. Bildernas banalitet grumlar förnimmelsen och minnet och när de bleknar bort ger de plats åt dagdrömmar..." Egbert Mittelstädt.

Kopia: Egbert Mittelstädt, Köln - www.atelier-fuer-medienprojekte.de

Knochenballett/Bonesballet
2002 av Nikki Schuster, Berlin
3 minuter, animation, DV
An ever changing apparition dances to the rhytmic clatter of her own bones. Her bodyparts are mechanical moduls drawn in coffee powder. Each has its own sound. Constantly and amorphically, the recombinations of the bodyparts show the different faces of the figure. The overlapping sounds give the figure the melody, to which it performs its ballet.

Kopia: Nikki Schuster, Berlin

PROGRAM 5
Oskar Sala

Unter der Oberfläche
1960 av Oskar Sala och Manfred Durniok, Berlin
9 minuter, färg, VHS, utan dialog
En "musikalisk" studie av en rock'n roll-källarlokal i Berlin. - Filmen är en i serien "Filmer utan ord", som Oskar Sala och Manfred Durniok genom åren roade sig med att producera.

Teufelsberg
1994 av Oskar Sala och Manfred Durniok, Berlin
15 minuter, färg, VHS, tyskt tal, eng. text
Betraktelse av en övergiven amerikansk avlyssningsstation i Berlin som ackompanjeras av Oskar Salas säregna ljudkonst.

Kopior: Manfred Durniok Filmproduktion, Berlin - www.ManfredDurniokProduktion.de

Oskar Sala - die vergangene Zukunft des Klanges
2000 av Oliver Rauch, Berlin och Ingo Rudloff, Bochum
83 minuter, färg, 35mm, tyskt tal, eng. text
Dokumentär om och med Oskar Sala (1910-2002), klangforskare och uppfinnare av det vidunderliga elektroniska musikinstrumentet "Mixtur-Trautonium", på vilket han bl.a. skapade måsarnas skriande läten till Hitchcock-filmen "Fåglarna". I dokumentären, som spelades in lagom till hans 90-årsdag, berättar Oskar Sala, som bl.a. hade Paul Hindemith som lärare, om sin livslånga fascination för klanger och ljud och han visar upp flera generationer av sina elektroakustiska musikmaskiner som enbart han själv kunde locka fulländade toner ur.
Filmarna Oliver Rauch och Ingo Rudloff gästar Fylkingen och berättar om arbetet med Oskar Sala.

Kopia: Upstart! Animation, Wiesbaden - www.upstart.de

FOAJÉN

Joseph Beuys: Sweeping up
1972 av Jürgen Boettcher, Berlin
26 minuter, färg, VHS, utan dialog
1:a maj 1972 i Västberlin. När den utomparlamentariska oppositionens 1:a majtåg har passerat Karl-Marx-Platz i stadsdelen Neukölln sopar Joseph Beuys torget med röda kvastar. Därefter ställs soporna ut på ett konstgalleri i Berlin.

Kopia: Goethe-Institutet

Cleaner Clip
2003 av Anna Anders, Köln
2 minuter, färg, DVD, utan dialog
Anna Anders (f.1959) håller sig i sitt konstnärliga uttryck till vardagliga företeelser. Sommaren 2001 visade hon sin dusch-installation "Shower" på Kulturhuset. Nu är det tre par händer som tvättar fönster.

Schlag auf Schlag
2002 av Anna Anders, Köln
1 minut, färg, DVD, utan dialog
Åskådaren attackeras och många rutor går i kras.

Kopior: Anna Anders, Köln - www.anna-anders.de

Färgtest - den röda fanan II
2002 av Felix Gmelin, Stockholm
Efter Gerd Conradts Farbtest - Die Rote Fahne, 1968
10 minuter, färg, DVD
Den vänstra projektionen visar en experimentell film gjord i Berlin 1968 som Felix Gmelins far deltog i. Den högra visar konstnärens remake av samma film inspelad i Stockholm 2002. Båda filmerna är gjorda i en tid kring avgörande politiska händelser. Skillnaderna är stora filmerna emellan vad gäller exempelvis bildesign och arkitektur men det finns också likheter. Kombinationen parkas och jeans har återkommit i modet. Något som kan tyckas mer förvånande är att den nya filmen har samma patos som den gamla. Modeindustrin har gjort revolten till nostalgi sedan 60-talet, det syns tydligt här, men hur autentisk är en politisk gest och vad händer när den upprepas? I installationen ser vi två simultana händelseförlopp, även om 34 år passerat mellan dem.

Artforum/Best of 2003/David Rimanelli:
Number 1: Farbtest, Die Rote Fahne II

Kopia: Filmform www.filmform.com

Impuls unserer Zeit, Siemens
1959 av Otto Martini, München. Musik av Josef Anton Riedl och Carl Orff
55 minuter, färg, Beta SP
En modernistisk hymn om Siemens, som skulle visa företaget för hela världen. Genom avancerade scenbyggen och innovativt fotografi tillsammans med elektronmusik framförd på specialutvecklad apparatur, skapas en suggestiv stämning fjärran från hurtiga företagspresentationer.

Kopia: Siemensforum

Bosch köksmaskin
1950-tal av Torvald Lonäs, Stockholm
20 minuter, färg, 16 mm
Reklamfilm upphittad i en källare, gjord på 1950-talet när maskinerna skulle bli hemmafruarnas vänner. En redig husmor demonstrerar en variant av hushållsassistenten, medan Folke Olhagen kommenterar.

Kopia: Klubb super 8

Threats and responses (new york city gardens)
2003 av Lewin Quehl, Frankfurt
6,48 minuter, färg, stum, DVD
The film is based on some hundred still images of little gardens, shot in the streets of an american city. The film is structured in two layers of dissolving images of equal content, running in a diffrent timing, referring to the timebase of film in the relation of a single frame to one second of moving images. The square gardens are located on sidewalks, systematically fitting into the city´s grid like structure of streets and blocks.
Recording these individual interventions in an urban system, the film is reflecting on the situation of space in the city, the social conditions and concerns of the neighbourhoods at the transition of public and private space, represented by a small rectangle in the city´s surface.The film´s structure at the same time is neglecting any kinds of conclusions, bordering the limits of perception.The spectator gets in a flow of possibilities about an always repeating particular situation in public space.There is a fluently change of refusal and ambition, indifference and control, pragmatism and formal beauty. There are always the same limitations for diffrent approaches and somewhere inbetween there might be a fusion of use, aesthetics and attitude, ... at best to sit down for a while.

Kopia: Lewin Quehl

Programtexterna är i de flesta fall oredigerade kommentarer
från upphovsmännen och upphovskvinnorna.
© filmarna och konstnärerna

Programansvariga 13/12 2003:
Anna Linder, Mats Lundell och Rita Stetter
Programgrupp för Film Fylkingen:
Andreas Axelsson, Anna Linder, Anna-Karin Larsson, Eva Broberg, Mats Lundell, Pär Thörn

Fylkingen i samarbete med Goethe Institutet

Mellan varje filmblock är det ca 15 minuters paus

Med reservation för ändringar i programmet

Alla filmer med tyskt tal visas med engelsk text

Tack till alla filmare och konstnärer, Goethe Institutet och Filmform

Formgivning av fagge@truckfighter.com

I pauserna: Filmförsäljning och bar