Kommande program

Datum:

  • GÄSTSPEL: Nr 4 – serien Off the Wall // Olof Persson och David Sabel Third Movement // Gun Lund

    Datum: 
    28 Sep 2018 - 19:30 - 22:00
    Datum: 
    29 Sep 2018 - 19:30 - 22:00

    GÄSTSPEL:
    Nr 4 – serien Off the Wall // Olof Persson och David Sabel
    Third Movement // Gun Lund

    Entré:
    80kr ordinarie
    60kr student/ arbetslös/ fylkingenmedlem

    ////////////////////||||||||||||||||\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Nr 4
    Serien Off the Wall

    Föreställning / Installation
    Olof Persson och David Sabel

    "I min barndoms återkommande mardröm befinner jag mig i ett rum utan botten, vars obeskrivliga och transparenta väggar är nära inpå och samtidigt långt borta. En plågsam känsla som var bortom, inuti och stum. I kontorslandskapets möjlighet till avskildhet fann jag en metod, elektronisk smartfilm, som gav en förbindelse. Den konstnärliga kontexten är inte ett försök till tolkning eller kopiering av minnesbilden, utan en fas på vägen till något annat, obestämt. On/Off the Wall."

    Off the Wall är en serie verk med elektroniska filter av flytande kristaller på glas, som förändras i opacitet från klar genomsyn till diffust. Ett samarbete mellan Olof Persson och David Sabel.

    På Fylkingen visas nr 4 i serien. Den består av en transparent vägg som skär igenom rummet, en installation som vid angivna tidpunkter blir föreställning med en trio dansare. Genom skärmens programmerade på/av-lägen, skiftar flödet i den koreografiska inramningen och driver diskussion om förhållandet mellan offentlig och privat. En uppsättning individuella rörelsekombinationer bearbetas med en socialt abstrakt gruppstruktur, där dans är form och rörelsen betydelsebärande i sig själv. Detta sammansmälts med säregna ljudverk. Serien Off the Wall har tidigare visats på Art Safari, BITE Studios SS18, Supermarket, Live Action 12, Ringöns konsthall, Art Safari, Konstrundan i Majorna, Dnipropetrovsk Museum of Art, Construction festival och Galerie Am Meer.
    Olof Persson och David Sabel i samarbete med dansarna Rebecca Evanne och Hannah Karlsson, ljussättaren Finn Pettersson och konstruktören Björn Alpsten.

    Nr 4
    Serien Off the Wall
    Installation / föreställning av Olof Persson och David Sabel.
    220 x 490 cm / 25 min.
    Elektronisk filter av flytande kristaller på plexiglass i aluminium ram och digital programmering, med tre dansare.
    2017

    Konstnären Olof Persson arbetar med installationer, föreställningar, video och bildverk. Det konstnärliga arbetet präglas av bakgrund i ravekulturen och internet, en estetik som blandar opolerad yta med urbana undertoner och flyktighet. Olof Persson har studerat vid Örebro Konstskola, Performing Arts School och Konsthögskolan Valand. Verk har visats på Fylkingen, Dia Center for Arts, Galerie Am Meer, Dansens Hus, Art Safari, Göteborgs Konsthall, Dnipropetrovsk Museum of Art, NRW Forum Düsseldorf, Örebro Konsthall, Swedish style in Tokyo, Galleri Westberg / Spåman, Ringöns konsthall m.fl.
    www.olofperssonprojects.net

    Konstnären och Kompositören David Sabel utforskar ljudens och musikens förhållande till rum. Både de interna och fysiska. Genom musik eller installation skapar han platser där tiden står still eller rusar. David har en dragning till det monumentala – intryck som fyller åhörarens medvetande till bredden. Förhållandet mellan ljudet och objektet som genererar ljudet är ofta kärnan i hans verk. Ljuden ges en fysisk representation som skapar nya intryck. David Sabel har studerat Ljudkonst vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och har sina rötter inom noise-, drone- och technoscenen. Han har ställt ut och spelat på bland annat Röda Sten Konsthall, Nordiska akvarellmuseet, 3:e Våningen, Galleri 54, Mythos, UFO studies, Black Box och Construction festival m.fl.
    www.davidsabel.se

    ////////////////////||||||||||||||||\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Third Movement (Limited Edition)
    Föreställning
    Av Gun Lund

    ”Dans och musik är djupt förenade, som två lemmar på samma kropp: Koreografi, vägen som kören skulle ta i det antika dramat korresponderar med det rytmiska förlopp som varje dansverk bygger upp oavsett om det sker i ”tystnad”.

    ”Third Movement ”- den 3:e satsen är ett verk som tar avsats i det tidigare, handlar om vårt förhållningssätt till omvärlden. Hur skulle vi hantera nya yttre och inre betingelser - fysiskt och existentiellt. Vid min sida finns Ákos Rózmann, nära vän och samtalspartner kring allas vår livssituation. Hans musik borrar sig ner i vårt undermedvetna, ritar nya kartor, ger impulser.

    Koreografen Gun Lund tillhör föregångarna i svensk nutida dans. Hennes starka uttryck, musikalitet och rumsliga förhållningssätt gör henne till en särpräglad danskonstnär.

    Gun Lund har tidigare skapat koreografier till musik och ljudkonst av bl a Åke Hodell, Jan W Morthenson, Ákos Rózmann, Zbigniew Karkowski, Luciano Berio, Victor Varela, Jonny Axelsson/Ivo Nilsson, The Gothenburg Combo och har samarbetat med Gageego, Trio des Lyres m fl

    ////////////////////||||||||||||||||\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Dance of Dying Breed
    Videoverk av Mathilda Frykberg
    Musik av Sonores

    ////////////////////||||||||||||||||\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Programmet är en del av ett utbyte mellan scenerna Fylkingen och 3:e Våningen i Göteborg.
    3:e Våningen är en konstnärsdriven arena för nutida dans, konst och musik. Här finns scen, utställningshall, dansstudio, dansbibliotek, butik och två danskompanier. 600 kvm i Carnegies gamla sockerbruk vid Göteborgs hamninlopp.

    Gästspel

  • GÄSTSPEL: Nr 4 – serien Off the Wall // Olof Persson och David Sabel Third Movement // Gun Lund

    Datum: 
    28 Sep 2018 - 19:30 - 22:00
    Datum: 
    29 Sep 2018 - 19:30 - 22:00

    GÄSTSPEL:
    Nr 4 – serien Off the Wall // Olof Persson och David Sabel
    Third Movement // Gun Lund

    Entré:
    80kr ordinarie
    60kr student/ arbetslös/ fylkingenmedlem

    ////////////////////||||||||||||||||\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Nr 4
    Serien Off the Wall

    Föreställning / Installation
    Olof Persson och David Sabel

    "I min barndoms återkommande mardröm befinner jag mig i ett rum utan botten, vars obeskrivliga och transparenta väggar är nära inpå och samtidigt långt borta. En plågsam känsla som var bortom, inuti och stum. I kontorslandskapets möjlighet till avskildhet fann jag en metod, elektronisk smartfilm, som gav en förbindelse. Den konstnärliga kontexten är inte ett försök till tolkning eller kopiering av minnesbilden, utan en fas på vägen till något annat, obestämt. On/Off the Wall."

    Off the Wall är en serie verk med elektroniska filter av flytande kristaller på glas, som förändras i opacitet från klar genomsyn till diffust. Ett samarbete mellan Olof Persson och David Sabel.

    På Fylkingen visas nr 4 i serien. Den består av en transparent vägg som skär igenom rummet, en installation som vid angivna tidpunkter blir föreställning med en trio dansare. Genom skärmens programmerade på/av-lägen, skiftar flödet i den koreografiska inramningen och driver diskussion om förhållandet mellan offentlig och privat. En uppsättning individuella rörelsekombinationer bearbetas med en socialt abstrakt gruppstruktur, där dans är form och rörelsen betydelsebärande i sig själv. Detta sammansmälts med säregna ljudverk. Serien Off the Wall har tidigare visats på Art Safari, BITE Studios SS18, Supermarket, Live Action 12, Ringöns konsthall, Art Safari, Konstrundan i Majorna, Dnipropetrovsk Museum of Art, Construction festival och Galerie Am Meer.
    Olof Persson och David Sabel i samarbete med dansarna Rebecca Evanne och Hannah Karlsson, ljussättaren Finn Pettersson och konstruktören Björn Alpsten.

    Nr 4
    Serien Off the Wall
    Installation / föreställning av Olof Persson och David Sabel.
    220 x 490 cm / 25 min.
    Elektronisk filter av flytande kristaller på plexiglass i aluminium ram och digital programmering, med tre dansare.
    2017

    Konstnären Olof Persson arbetar med installationer, föreställningar, video och bildverk. Det konstnärliga arbetet präglas av bakgrund i ravekulturen och internet, en estetik som blandar opolerad yta med urbana undertoner och flyktighet. Olof Persson har studerat vid Örebro Konstskola, Performing Arts School och Konsthögskolan Valand. Verk har visats på Fylkingen, Dia Center for Arts, Galerie Am Meer, Dansens Hus, Art Safari, Göteborgs Konsthall, Dnipropetrovsk Museum of Art, NRW Forum Düsseldorf, Örebro Konsthall, Swedish style in Tokyo, Galleri Westberg / Spåman, Ringöns konsthall m.fl.
    www.olofperssonprojects.net

    Konstnären och Kompositören David Sabel utforskar ljudens och musikens förhållande till rum. Både de interna och fysiska. Genom musik eller installation skapar han platser där tiden står still eller rusar. David har en dragning till det monumentala – intryck som fyller åhörarens medvetande till bredden. Förhållandet mellan ljudet och objektet som genererar ljudet är ofta kärnan i hans verk. Ljuden ges en fysisk representation som skapar nya intryck. David Sabel har studerat Ljudkonst vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och har sina rötter inom noise-, drone- och technoscenen. Han har ställt ut och spelat på bland annat Röda Sten Konsthall, Nordiska akvarellmuseet, 3:e Våningen, Galleri 54, Mythos, UFO studies, Black Box och Construction festival m.fl.
    www.davidsabel.se

    ////////////////////||||||||||||||||\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Third Movement (Limited Edition)
    Föreställning
    Av Gun Lund

    ”Dans och musik är djupt förenade, som två lemmar på samma kropp: Koreografi, vägen som kören skulle ta i det antika dramat korresponderar med det rytmiska förlopp som varje dansverk bygger upp oavsett om det sker i ”tystnad”.

    ”Third Movement ”- den 3:e satsen är ett verk som tar avsats i det tidigare, handlar om vårt förhållningssätt till omvärlden. Hur skulle vi hantera nya yttre och inre betingelser - fysiskt och existentiellt. Vid min sida finns Ákos Rózmann, nära vän och samtalspartner kring allas vår livssituation. Hans musik borrar sig ner i vårt undermedvetna, ritar nya kartor, ger impulser.

    Koreografen Gun Lund tillhör föregångarna i svensk nutida dans. Hennes starka uttryck, musikalitet och rumsliga förhållningssätt gör henne till en särpräglad danskonstnär.

    Gun Lund har tidigare skapat koreografier till musik och ljudkonst av bl a Åke Hodell, Jan W Morthenson, Ákos Rózmann, Zbigniew Karkowski, Luciano Berio, Victor Varela, Jonny Axelsson/Ivo Nilsson, The Gothenburg Combo och har samarbetat med Gageego, Trio des Lyres m fl

    ////////////////////||||||||||||||||\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Dance of Dying Breed
    Videoverk av Mathilda Frykberg
    Musik av Sonores

    ////////////////////||||||||||||||||\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Programmet är en del av ett utbyte mellan scenerna Fylkingen och 3:e Våningen i Göteborg.
    3:e Våningen är en konstnärsdriven arena för nutida dans, konst och musik. Här finns scen, utställningshall, dansstudio, dansbibliotek, butik och två danskompanier. 600 kvm i Carnegies gamla sockerbruk vid Göteborgs hamninlopp.

    Gästspel

  • ESSENSEN I

    Datum: 
    4 Oct 2018 - 19:30

    Musik av: KNYST/Torbjörn Bellind, Ewert Ekros, Helene Hedsund, Magnus Johansson, Lise-Lotte Norelius, Sören Runolf, Lars Åkerlund & Kasper Toeplitz.
    Inträde: 100:-

    -


    Sören Runolf, Lise-Lotte Norelius & VFO -Välfärdsorkestern 20 ÅR
    VFO - Välfärdsorkestern tar er med på en kontemplativ resa resa genom ett landskap befolkat av skygga begrepp såsom threshold, split-point, trigger, distorsion, snus, loopstarter, timmerflottning, crossover, drömmar, desinformation, jämställdhet, centerfrequency, Q, valfläsk och feedback, låg impulskontroll, avfallssampling och statistisk
    analys, kaffe och bullar, livet och döden, kärleken och musiken, apné och gdi, kreosot och ozon, lustgas och växthus, dagens nyheter och den svenska välfärdens bleknande gloria.
    Välfärdsorkestern - VFO är Lise-Lotte Norelius och Sören Runolf, live-elektronik

    -


    Inert/e (Kasper Toeplitz & Lars Åkerlund) - Deep Control 1
    Samtidig release av Time Profiles (Inert/e, dubbel‐ CD) och Sub Liminal Transmission (Lars Åkerlund, trippel‐CD).
    http://www.sleazeart.com/INERT.html

    -

    KNYST (Torbjörn Bellind)
    Performing on various portable setups form the foundation of Torbjörn Bellind's output; a former visual artist who gradually put his energy into sound. The modular synthesizer has been his main instrument for a decade; an ever changing platform of sonic possibilities. In recent years, percussion and stringed instruments have become important parts of his set up, mainly chau gong (tam-tam) and morin khuur (horse head fiddle). Torbjörn also builds equipment and instruments, designed to deliver specific functions/sounds for his live performances. "Improvisation is to take part in an endless ritual, to deepen your role as a messenger and listener."
    knyst.bandcamp.com

    -

    Helene Hedsund
    http://helene.hedsund.se

    -

    Magnus Johansson

    -

    Ewert Ekros

    Välkomna!!

    -
    Medlemsproduktion: Helene Hedsund & Ewert Ekros

  • FYLKINGEN presents: VOID

    Datum: 
    12 Oct 2018 - 19:30 - 22:00
    Datum: 
    13 Oct 2018 - 19:30 - 22:00

    Solo dance performance by Irina Anufrieva on torture in isolation, based on Schrei 27 (1996) by Diamanda Galás.

    VOID will be presented on two evenings: Friday, October 12th and Saturday, October 13th.

    Doors open at kl.19.30 / 7.30 PM
    Performance starts kl 20.00 / 8 PM

    TICKETS

    At the entrance:
    100kr
    80 kr students/ senior citizens
    60kr Fylkingen members

    *Presale tickets available online : https://secure.tickster.com/Intro.aspx?ERC=8736B0PBTC8RVF4
    ................................

    In VOID the dancer embodies acts of torture enforced onto a human being as well as the physical and mental effects of it unfolding in time. The body is placed into the room where acts of torture take place and/or took place at a certain point of time. This is a room where it once happened. She then places her body into that frame of time when it took place and forever after.

    VOID is a body being exposed to torture and it is the memory of a body that went through it.
    "Irina Anufrieva's use of SCHREI 27 for her performance of VOID does me great honor. Her tragic face is malleable or fixed by a transformation inflicted upon her -- a horror we have not witnessed.
    The trauma that has infected her is a scar that pulsates."

    - Diamanda Galás

    ................................

    Dance and choreography: Irina Anufrieva
    Composer (Schrei 27, 1996): Diamanda Galás
    Costume and visual design: Joanna Bodzek
    Light design: Josefin Hinders

    Supported by: Stockholms stad
    Co-produced by: Fylkingen
    Residency support: c.off

    ................................

    Irina Anufrieva is an independent dancer and choreographer based in Stockholm, Sweden. Born in Belarus, Irina is educated at InZhest Theatre in Belarus and SU-EN Butoh Company in Sweden. She also holds the degree of Bachelor of Arts from European Humanities University, Belarus and diploma from choreography department of The Youth Art School, Gomel, Belarus.

    “Extreme in their emotional impact, performances by Irina Anufrieva nullify stereotype idea of harmony, beauty and the limits of art. Body here becomes the primary source of meaning, a mirror of traumatic physical and mental experience, a visual metaphor for the memory of terrifying, apocalyptic shocks faced by humanity in the XX century.”

    - Svetlana Ulanovskaya

    Photo credit: Alexey Stoliarov
    ................................
    Fylkingenproduktion

  • FYLKINGEN presents: VOID

    Datum: 
    12 Oct 2018 - 19:30 - 22:00
    Datum: 
    13 Oct 2018 - 19:30 - 22:00

    Solo dance performance by Irina Anufrieva on torture in isolation, based on Schrei 27 (1996) by Diamanda Galás.

    VOID will be presented on two evenings: Friday, October 12th and Saturday, October 13th.

    Doors open at kl.19.30 / 7.30 PM
    Performance starts kl 20.00 / 8 PM

    TICKETS

    At the entrance:
    100kr
    80 kr students/ senior citizens
    60kr Fylkingen members

    *Presale tickets available online : https://secure.tickster.com/Intro.aspx?ERC=8736B0PBTC8RVF4
    ................................

    In VOID the dancer embodies acts of torture enforced onto a human being as well as the physical and mental effects of it unfolding in time. The body is placed into the room where acts of torture take place and/or took place at a certain point of time. This is a room where it once happened. She then places her body into that frame of time when it took place and forever after.

    VOID is a body being exposed to torture and it is the memory of a body that went through it.
    "Irina Anufrieva's use of SCHREI 27 for her performance of VOID does me great honor. Her tragic face is malleable or fixed by a transformation inflicted upon her -- a horror we have not witnessed.
    The trauma that has infected her is a scar that pulsates."

    - Diamanda Galás

    ................................

    Dance and choreography: Irina Anufrieva
    Composer (Schrei 27, 1996): Diamanda Galás
    Costume and visual design: Joanna Bodzek
    Light design: Josefin Hinders

    Supported by: Stockholms stad
    Co-produced by: Fylkingen
    Residency support: c.off

    ................................

    Irina Anufrieva is an independent dancer and choreographer based in Stockholm, Sweden. Born in Belarus, Irina is educated at InZhest Theatre in Belarus and SU-EN Butoh Company in Sweden. She also holds the degree of Bachelor of Arts from European Humanities University, Belarus and diploma from choreography department of The Youth Art School, Gomel, Belarus.

    “Extreme in their emotional impact, performances by Irina Anufrieva nullify stereotype idea of harmony, beauty and the limits of art. Body here becomes the primary source of meaning, a mirror of traumatic physical and mental experience, a visual metaphor for the memory of terrifying, apocalyptic shocks faced by humanity in the XX century.”

    - Svetlana Ulanovskaya

    Photo credit: Alexey Stoliarov
    ................................
    Fylkingenproduktion

  • SPRINGFLOD

    Datum: 
    16 Oct 2018 - 19:00


    ny musik!
    komposition & improvisation

    KammarensembleN & Arne Forsén

    tisdag 16 oktober
    FYLKINGEN

    19.00 prolog
    19.30 konsert

    ------------------------------------------------

    Entré 100kr, medl 80kr

    ------------------------------------------------
    SPRINGFLOD är ett möte mellan nutida komposition och improvisation med KammarensembleN och improvisationspianisten Arne Forsén.

    Tidigare under hösten har KammarensembleN och Arne Forsén arbetat tillsammans med elever och lärare i kulturskolor från Stockholm, Ekerö, Katrineholm och Nyköping och nu får vi höra dessa virtuosa musiker i full kraft.

    SPRINGFLOD har fått stöd från Musikverket och Stockholms Läns Landsting och som en del av SPRINGFLOD har tre nya verk beställts.

    ”Springkällor” av Madeleine Isaksson är komponerat speciellt för KammarensembleN och Arne Forsén och improvisation är integrerat i kompositionen, särskilt i pianostämman.

    Jenny Hettnes ”Thawing, undulating” och Jonny Axelssons ”Nr4. (under)vegetation” är bägge i första hand komponerade för elever ur kulturskolor, med solistisk roll för musiker ur KammarensembleN. Men här framförs alla stämmor med musiker ur KammarensembleN.

    Programmet innehåller även fria improvisationer, där Arne Forsén både spelar solo och tillsammans med medlemmar ur KammarensembleN.

    ------------------------------------------------

    KammarensembleN består av några av Sveriges främsta musiker inom nutida konstmusik och har sedan starten 1984 framfört moderna klassiker och verk från vår samtid – ofta i nära samarbete med tonsättare.
    http://kammarensemblen.com/

    Pianisten Arne Forsén rör sig gärna i gränslanden mellan olika uttryck: jazz och fri improvisation, svensk folkmusik, västafrikansk musik och i samarbeten med dans, bildkonst och teater.
    www.arneforsen.se

    Jenny Hettne komponerar både akustisk och elektroakustisk musik, med utforskandet av ljud och klangfärg i fokus. Hon skriver i första hand kammarmusik, i ett nära samspel med musikerna.
    http://jennyhettne.com/

    Jonny Axelsson är slagverkare och tonsättare. 2004 tilldelades han Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris: ”Med osannolikt gott humör och yppersta musikalité har han slagit sig in i våra hjärtan och förblivit där.”
    http://www.jonnyaxelsson.com/

    Madeleine Isaksson är bosatt i Frankrike och är internationellt verksam som tonsättare. Relationen mellan olika klangkällor och melodiceller som förminskas och förstoras skapar ett säreget spänningsfält i hennes musik. https://madeleineisaksson.com/sv

    Illustration: Jenny Soep

    ------------------------------------------------
    Medlemsproduktion: Arne Forsén

  • Frim på Fylkingen #8: Anna Högberg Attack + P-Å H/Rasmus S.K.L

    Datum: 
    18 Oct 2018 - 19:30 - 23:00

    Välkommen till FRIM på FYLKINGEN #8 som presenterar Anna Högberg Attack och Per-Åke Holmlander & Rasmus Svale Kjærgård Lund.

    Anna Högberg Attack har de senare åren etablerat sig på den europeiska experimentella jazzscenen. Den råa och suggestiva musiken tar avstamp i kompositioner skrivna av Anna Högberg. Sex starka musiker inom jazz och impro knådar fram ett sound som både smeker och river. Uttrycket och friheten är det viktigaste och i kompositionerna får musikerna stor plats att blomma. Debutalbumet som släpptes 2016 på OMLOTT records har hyllats världen över och blev bl.a utsett till ”Album of the year” på European freejazz Collectives blog. Denna kväll bjuder även på tubaduo med Per-Åke Holmlander och Rasmus Svale Kjærgård Lund (DK) som är en önskeduo från FRIM. Två fantastiska tubaister och improvisatörer som för första gången möts. Vi är så glada att de vill komma och spela tillsammans under denna Frim på FYLKINGEN #8 som också är en del av Stockholm Jazzfestival.

    Lineup:
    Anna Högberg Attack:

    Anna Högberg – saxofoner
    Elin Larsson Forkelid – saxofoner
    Malin Wättring – saxofoner
    Lisa Ullén – piano
    Elsa Bergman – bas
    Anna Lund – trummor

    Rasmus Svale Kjærgård Lund – tuba
    Per Åke Holmlander – tuba

    Entré: 100 sek ordinarie / 80 medlemmar

    ------------------------------
    Samproduktion med FRIM & Stockholm Jazzfestival

  • Porting Self - Émilie Girard-Charest, Emma Lloyd & KET

    Datum: 
    19 Oct 2018 - 19:30

    Happy Fridays Fylkingen Bar, oväntade kombos och feelgood med konstmusik, ljudkonst och elektroniskt. On stage: Emilie Girard-Charest (C) cello tillsammans med Emma Lloyd (UK) violin, Thomas Bjelkeborn och Koray Tahiroglu (T) på diverse elektroniskt. I baren: bra musik för trevligt fredagshäng med DJ Colourblind painter.

    --------------------------------------------

    Entré: 100kr (80 kr student) endast kort betalning, ej kontanter i dörr och bar.

    --------------------------------------------

    Porting Self is new chamber music extending traditional instruments through electroacoustic composition and realtime sonic alterations. It's the first in a series of two concerts with the Sound Quartet ensemble and Emma Lloyd on violin and electronics, Emilie Girard-Charest on cello with Thomas Bjelkeborn and Koray Tahiroglu on computer and electronics. The ensemble will perform new works as quartet, trio and solo such as the praised composition Purfling by Swedish composer Malin Bång, also including the expressive audiovisual performance KET conversation exploring the oldest spoken language on earth in a mindblowing version for electronic sounds and live visuals.

    Emma Lloyd is a violinist specialising in the performance of experimental contemporary music and improvisation. She performs as a soloist and in small ensembles, working often with live electronics, and collaborating regularly with composers. In addition to the modern set-up, she plays a baroque violin and performs both baroque and contemporary music written specifically for this instrument.
    As an improviser, Emma's performance tends to be quiet and intimate in nature, exploring the innate timbral qualities of the violin, and discovering some of the often hidden sounds that can be found with her unique combination of technique and tools. http://emmajanelloyd.com/

    Émilie Girard-Charest is a cellist, composer and improviser. She works as a soloist and in different ensembles like Allogene and Quatuor d'occasion. She has participated in numerous creations with many composers including Fredrik Gran and she has several recordings to her credit. Émilie has participated in festivals such as Ars Musica, Donaueschingen Musiktage, Sonido Presente and MuTe Fest. She works regularly with theater, dance and performance circles and is developing projects with several multidisciplinary artists. Émilie graduated from the Conservatoire de musique de Montréal with a master in contemporary performance/composition from Hochschule für Musik und Theater Hamburg and currently working on her doctorate at Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon. https://www.emiliegirardcharest.com/

    Thomas Bjelkeborn, composer, curator and sound artist from Stockholm. He is known in contemporary music circles since 1988, primarily established as EAM composer for international festivals, often in the context of residencies at prominent music institutions. In his work, he investigates the relationship between traditional acoustic instruments and it's electronic extensions, where new physical-digital instruments often are combined with advanced audiovisuals to explore music beyond known horizons. He has performed compositions on all continents and frequently tours with BOP and Sound Quartet. http://bjelkeborn.se/

    Koray Tahiroglu is a musician, Academy of Finland research fellow and lecturer in the Department of Media, Aalto University School of ARTS, Finland. He is the founder and head of SOPI (Sound and Physical Interaction) research group. He practices art as a researcher focusing on embodied approaches to sound and music interaction, as well as a performer of live electronic music. Since 2004, he has been also teaching workshops and courses introducing artistic strategies and methodologies for creating interactive music. Tahiroğlu has performed experimental music in collaboration as well as in solo performances in Europe, North America and Australia. https://sopi.aalto.fi/koraytahiroglu/

    The Porting Self project is organised for the Sound Quartet ensemble funded by Swedish Performing Arts Agency, Stockholm City Culture and Helge Ax:son Johnsons fund. Produced by Sound Department AB at Studio 84 with workshops and concerts at Fylkingen. Parts of artistic work also at Elektronmusikstudion and Sound and Physical Interaction Research Group.

    Fridays PUSH i samarbete med Porting Self och Sound Quartet med stöd av Musikverket och Stockholms Stad.

    --------------------------------------------
    Medlemsproduktion: Thomas Bjelkeborn

  • Skivrelease och konsert med Bröndum, Sjölin & Gärdin

    Datum: 
    20 Oct 2018 - 18:30 - 23:00

    Release av tre nya album och konsert med Lars Bröndum, Anders Sjölin och Per Gärdin.

    Live musik framförs av Bröndum, Sjölin och Gärdin och utvalda spår kommer att spelas från de nya skivorna. I pausen skålar vi för att fira de nya skivorna!

    Antennae Media släpper två skivor: Chimera Cadence av Lars Bröndum och Automaton av Anders Sjölin och ibnmusik ger ut Per Gärdins nya CD Oblique (trio) med Per Gärdin, Travassos, Marco Franco.

    Mer info om skivorna: http://www.antennaemedia.se och http://www.ibnmusik.n.nu/music

    Fylkingen 20 Oktober,
    Insläpp 18.30 Konsert startar kl.19.00.

    Fri entré
    _________
    _________


    Release of three new albums and concert with Lars Bröndum, Anders Sjölin and Per Gärdin.

    Live music will be performed by Bröndum, Sjölin and Gärdin and selected tracks will be played from the new discs. In the break, we will drink a toast to in celebration of the new albums!

    Antenna Media releases two albums: Chimera Cadence by Lars Bröndum and Automaton by Anders Sjölin and ibnmusik releases Per Gärdin's new CD Oblique (Trio) with Per Gärdin, Travassos, Marco Franco.

    More info about the albums: http://www.antennaemedia.se and http://www.ibnmusik.n.nu/music

    Fylkingen October 20,
    Doors open 18.30 Concert starts at 19.00.

    Free entrance

    _________

    Medlemsproduktion: Lars Bröndum

  • Lupino Live presenterar: MILLER’S TALE & SPACEMUSIC ENSEMBLE

    Datum: 
    21 Oct 2018 - 15:30


    MILLER’S TALE (Courvoisier/Feldman/Parker/Mori)

    För denna grupp startade allt 2015 när saxofongiganten Evan Parker bjöd in Sylvie Courvoisier, Ikue Mori och Mark Feldman för att medverka under sin residensperiod på The Stone i New York. Detta blev ett möte som minst sagt gav mersmak. Nästan exakt ett år senare samlades dessa fyra musiker för en öppen inspelningssession i Yonkers. Där spelade de in nio helt improviserade stycken som blev albumet ”Miller’s Tale”. Parker, Courvoisier, Ikue och Feldman formar musik genom friktion, kontrast och plötsliga svängningar. Det är en process med sin egen dynamik och som innehåller en distinkt skönhet där oväntade avvikelser plötsligt kan öppna för magiska ögonblick. De nio styckena erbjuder gott om stunder där musikernas möjlighet att interagera utvecklas och detta förmedlas njutbart till lyssnarna.

    Sylvie Courvoisier – piano
    Mark Feldman – violin
    Evan Parker – saxofon
    Ikue Mori – elektronik


    SPACEMUSIC ENSEMBLE

    Sprillans nya verket ”Spacemusic 2” framförs av en taggad ensemble. Spacemusic Ensemble är en ny ensemble under ledning av Signe Emmeluth som även komponerar musiken. Gruppen varierar i storlek och sättning och denna gång består Spacemusic Ensemble av några av Norges främsta unga röster inom improvisationsmusik, pop och jazz. Verket “Spacemusic 2” tar utgångspunkt i kombinationen av akustiska och elektroniska ljud samt integrering av text. Det är fokus på hur komposition och improvisation kan berika varandra och ge plats för den enskilda musikerns stämma. Verket framförs för första gången i oktober 2018.
    Arrangemanget är en del av Lupino Live på Stockholm Jazz Festival och under dagen framträder även Miller’s Tale. Inträdet gäller för båda konserterna.

    Rohey Taalah (GURLS) – röst
    Andreas Winther (Megaloden Collective) – trummor, synth
    Karl Bjorå (Yes Deer) – gitarr, no-input mixer
    Heida Karine Johannesdottir Mobeck (Skrap) – tuba, effekter
    Anja Lauvdal (Skrap) – piano, synth
    Signe Emmeluth (KONGE) – saxofon, no-input mixer, kompositon

    Söndag 21 oktober 16:00, dörrar 15:30
    120 kr ordinarie / 80 kr fylkingenmedlem/student/impramedlem
    För biljettreservation maila lupinolive@impra.se

    -
    Medlemsproduktion: Vilhelm Bromander

  • Lineage

    Datum: 
    27 Oct 2018 - 18:30 - 23:30

    Bild: Saadia Hussain

    Lineage
    koreografi – dans – performance

    Om identifikation, symbios och släktskap i danskonst och performance.

    Temat sätter det egna konstnärskapet i fokus, i relation till tidigare konstnärskap, och belyser hur dans- och performancekonstnärer förhåller sig till föregångare och förebilder i konsten.

    Hur refererar danskonstnärer/koreografer/performancekonstnärer till tidigare konstnärskap? Vilken betydelse har tidigare konstnärskap haft som inspiration? Finns det ett släktskap i konst genom identifikation? Vad innebär det att kroppsligen bära en tradition? Kvällen handlar om olika former av tradering och samförståelser genom konst på ett djupare plan.

    Om närhet och avstånd genom olika tider: Då, Hon, Den; trådar som möts i ett brännande Nu, Här, Jag.

    Fylkingen 27 oktober 2018
    Tid: 18:30 – 23:30
    Entré 120 kr/100 kr
    Endast kortbetalning

    Program

    18:30
    öppning

    19:00

    Marie Fahlin
    The Wrider

    19:50
    KAI-EN
    Det rosa skenet

    20:40

    Saadia Hussain
    PURE - PURE PURIFICATION

    21:30

    Paloma Madrid & Carina Michele Do
    En storseans tillsammans med Juana Inez de La Cruz och Qiu jin

    22:20

    Performativt samtal med konstnärer och publik modererat av Magnus William Olsson

    tiderna är ungefärliga
    publikinsläpp mellan akterna
    pausservering

    Marie Fahlin
    The Wrider


    I The Wrider arbetar jag med begreppen ’wriding’ och ’mothering’ (omsorg, om sorg, att fostra, uppfostra), (fostra: to breed, to educate, to form, to foster). ’wriding’ vrider dressyrens terminologi och språk runt ett pågående undersökande av dressyrens idé om att bli en med en annan kropp, att kentaura; ’writing’ (skriver) och ’riding’ (dansar) ’mother’ varandra genom, till, och återom, koreografisk form. ’mothering’ ansluter till ledet av de dresserande choreomotherings som beslutsamt och med nöje hävdar relevansen i att tränas (i), att böjas runt, att vridas till. The Wrider är en ’delivery’ av mig själv till dansen efter några år av tvekan och misstro inför att dansa egen koreografi.
    ”Ordet jag sökte var delivery. Dess etymologiska rötter bär spår av både befrielse och underkastelse.” ”Jag vet att orden är en förlängning av händerna.” Mara Lee, Kärleken och hatet, Bonniers (2018)

    Medverkande:

    Marie Fahlin, Rebecca Chentinell

    Marie Fahlin
    Utbildad vid School for New Dance Development, Amsterdam, och har sedan 1992 varit fritt verksam som koreograf, dansare, lärare och curator. Fahlin har skapat ett fyrtiotal verk både för scenen och platsspecifikt. Tillsammans med Rebecca Chentinell driver hon Koreografiska Konstitutet som bl.a. curaterat festival:display och publicerar Koreografisk Journal. Fahlin har varit verksam i en rad utvecklings- och forskningsprojekt tillsammans med konstnärer från andra discipliner och doktorerar nu i koreografi i konstnärlig forskning på Stockholms Konstnärliga Högskola med projektet Moving through Choreography – Curating Choreography as an Artistic Practice. Fahlin är sedan 2014 medlem i Weld Company och medverkar även i andra projekt parallellt med doktorandstudierna.

    KAI-EN
    Det rosa skenet

    En vandring i mörker över en hed. Jag ser inte marken framför mig, jag ser inte mina händer. Mörkret sluter sig runt mig. Jag går, helt i tillit till mina fötter som möter marken. Sinnesförnimmelsernas organisering förskjuts. Ljuden framträder som materialitet. Medvetandet flyttar in i upplevelsen av kropp. Jag ser, men bara mörker. Världen sluter sig om mig, världen är i mig. En insektsvärm. Varma vindar från havet. Kroppen är vind. Kroppen är mörker. Jag ser inte mina händer, men jag ser stjärnorna högt ovanför. På samma gång omsluten och under det oändligt vidsträckta.

    Koreografi, dans och ljudcollage: KAI-EN

    Tradering. Ett nätverk av rottrådar och mycel, intrasslade i symbiotiskt utbyte. Kroppslig tradering som den kvalitativa, fördjupade processen. Att vara värddjur för det som måste leva, att upplåta sin päls som reservat för det otuktade och vilda.

    KAI-EN (Karolina Palmgren) är butohdansare och koreograf. Hon intresserar sig för hur djupgående kroppsliga processer och erfarenheter kommuniceras genom den förhöjda situation som konsten erbjuder. Tillstånd av receptivitet, uppluckring och porositet är återkommande i hennes arbete, liksom relationer mellan kropp, konst och rit. Butoh förmedlas från kropp till kropp. KAI-EN studerade för koreografen och butohkonstnären SU-EN. Namnet KAI-EN visar på den levande länken till SU-ENs kropp och metod.

    www.kai-enbutoh.se

    Karolina Palmgren är också utbildad på Danshögskolans Folkdansutbildning med examen 2006 och är verksam som dansare och pedagog i den folkliga genren. Hon har genom åren fördjupat sig i den folkliga danskroppens förhållande till tyngd och transparens, dess intima relation till spelmansmusiken, samt vidareutvecklat den estetik som kommer ur detta förhållningssätt. Traderingen från kropp till kropp är central i den folkliga genren. Hennes mest betydelsefulla förebild och lärare är dansaren Ami Dregelid.

    Saadia Hussain
    PURE - PURE PURIFICATION

    Saadia vill diskutera kvinnans kropp utifrån hennes egen erfarenhet som kvinna, muslim, svensk och icke vit. Genom sin performance PURE, en tvagningsritual, tar hon det privata in i det offentliga.

    Saadia Hussain är verksam som konstnär, konstpedagog och konstaktivist med sin bas i Stockholm och arbetar nationellt och internationellt med tonvikt på tillgänglighet, demokrati, delaktighet och yttrandefrihet. Saadia har utvecklat metoder som möjliggör icke-professionellas deltagande i konstnärligt kollektivt skapande. Hon delar sitt konstnärsskap så att fler får upptäcka konstens makt, magi och möjligheter. Att fler får uttrycka, påverka och förändra de offentliga ytorna och synliggöra mångfaldiga komplexa berättelser i offentliga rum och därmed debatt. Mönsterbygge är centralt i Saadias konstnärskap. Genom att omskaka och omskapa mönster reflekterar hon över vanor, kulturer, traditioner och system. Hon konstruerar, kombinerar och komprimerar komplexa mönster om makt och motstånd och gör de synliga.
    www.saadia.se

    Paloma Madrid & Carina Michele Do
    
En storseans tillsammans med Juana Inéz de La Cruz och Qiu jin

    Koreografi och koncept: Paloma Madrid

    Av och med: Zorra Paloma Madrid och Qiu Carina Michele Do
    Musik: Ruby Ibarra, Liliana Felipe
    
Språk: engelska, spanska, svenska, teochew

    De som bevittnar bör ta med sig en ros till seansen.

    Svarta tånaglar som för evigt lär mig någonting

    Mitt mörker är vacker

    Modig, full med glädje
    
Som den stolta eken

    Smart och snygg, välsvarvad

    som den svarta rosen som aldrig fick blomma ut

    Trots det så förblir den bli utslagen i blomning
    som finns i all tid

    Mitt mörker mäktar
    
Mitt nu osynliggörs
    
Eftersom den osynliga tiden alltid går i otid
    Den enkla tiden är tretton fullmånar med solen som diamant

    Tiden som förenar musten som jag lever
    och bär på

    Mitt mörker tar ansvar över mörkret

    För att nyfiket återupptäcka och aldrig någonsin
    svika, sveket

    Lik blir till om jag inte går med mitt mörker
    Mitt svarta hår

    Mitt svarta könshår
    
Mina mörka blygdläppar

    Av Paloma Madrid

    Vem är jag nu?

    Vem är jag, det är en fråga som jag försöker att besvara

    Jag är i ständigt sökande, sökande av att lära mig
    Av att se mig själv
    Av att förstå mig själv
    (Ou ai meng be)

    Jag vill förstå

    (Ou umi jiang lu)
    
Inte som den du tror att jag är
    
Har aldrig varit den som du tror att jag är

    Jag har börjat hitta mig själv mer och mer

    Här och nu finns det känslor
    Finns det förståelse

    I ständig utveckling
    I ständigt lärdom

    Jag kommer aldrig att bli hel
    (Ou baa ai)
    
Jag vill inte bli hel

    Hel skulle innebära att jag slutar utvecklas
    Att jag slutar lära mig

    Och vem skulle jag då vara

    En person som inte lyssnar
    Som inte förstår
    
Som inte tar in

    Att det finns mer än bara ett perspektiv
    Det finns mer än bara en upplevelse
    Jag vill ta in
    (Nang thiee tjaaee kiea)
    Vi måste gemensamt stå
    Gemensamt förstå
    (tjaaee meng be)

    Av Carina Michele Do

    Paloma Madrid - alchemist of movements
works with choreography and movement. Paloma is bussy with her practice called the “poetical radical body investigation”. Proposing the body as a medium in constant change, a knowledge-producer and a spiritual transformer. Paloma is a pioneer, and started with the use of community dance in Sweden. Madrid works are constantly exploring the intersection between collaborative art and social choreography. Her choreographic processes constantly research and explore movement in relationship to body, context, political categorizations, power and her own life experience. They also explore the limits and the resistance of the dancers body and the non-dancers body in relation to and the meeting her artistic practice. Palomas work is always searching for possibilities of the mind and body to re-think the way of dance and choreography.
    www.palomamadrid.me

    Carina Michele Do
    Carina Michele Do - Carina started writing as a way to express herself and talk about issues that she felt have impacted her life such as racism, sexism and migration to name a few. Being in a society where she never really felt welcomed and feeling torn between different worlds, not belonging to either side. The writing then became something more and she wanted to express it by reading it out loud in forms like Spoken Word. Her art has now transformed to also include her body as a way of self-expression. In her work Carina wants to explore, develop herself and her background with an intersectional perspective. She is in constant search and process to find who she really is by keeping an open mind and learn from the people surrounding her.

    Efter kvällens fyra akter bjuder vi in till ett performativt samtal med konstnärer och publik, modererat av Magnus William Olsson.

    Magnus William-Olsson (f.1960) är poet, översättare, kritiker och essäist. Under många år har han lett det FSL som sysslar med kritiken som konst- och kunskapsform och samlar kritiker akademiker och konstnärer från alla konstarter och discipliner till seminarier och symposier. Inom FSL har en omfattande teoribildning skett kring begreppet Performativ kritik. MW-O redigerar FSL:s skriftserie och har själv publicerat en rad böcker som har den performativa kritiken till grund, senaste POETENS VERK som handlar om den argentinska poeten Alejandra Pizarnik. MW-O:s egen poesi är översatt till fler än tjugo språk och han har själv översatt poeter, alltifrån klassiker som Sapfo och Kavafis till samtida poeter som Antonio Gamoneda, Gloria Gervitz och Melisa Machado. Han är redaktör för poesikritiksajten Örnen och Kråkan, www.ornenochkrakan.se

    Med stöd av Fylkingen och Stockholms Stad

    -----------------------------

    Samproduktion med KAI-EN och Kajsa Sandström

  • AAM

    Datum: 
    31 Oct 2018 - 19:30

    Entré: 80 kr, Studerande/medlem: 60 kr

    Arne Forsén - piano
    Andreas Axelsson - trummor
    Mats Dimming - bas

    Frenetiskt, Frustande, Fryntligt!

    Det här är musik som kvittrar och fnittrar, tjattrar och smattrar.

    Fräsande, Frasande, Framåtandande!!

    Här finns hundra sorters buller, huller om buller.

    Frivilligt, Frivoligt, Frimärkligt!!!

    AAM är ett oväsenväsen av överraskande och översvallande sort.

    Och ibland spelar de också bara lite fint.
    -

    2017 var året för trions första tonsprång.

    Exempel på medlemmarnas andra samarbeten är Brus Trio, Roscoe Mitchell, John Tchicai, Phil Minton, Lisa Ullén Quartet, APUH! och Eye Make The Horizon.

    Foto: Heiko Purnhagen

    -
    Medlemsproduktion: Axelsson & Forsén