Kommande program

Datum:

  • SEAMS presenterar: Monon

    Datum: 
    23 Mar 2019 - 19:15

    Sällskapet för elektroakustisk musik i sverige presenterar:
    MONON

    Konsert för en högtalare

    Den här gången efter ett initiativ av styrelseledamot Thommy Wahlström går SEAMS mot strömmen och spelar enkanals musik i en högtalare (visserligen med flera element i sig för att alla mono-toner ska höras ordentligt ).
    Vi håvar verk ur EAMs forntid fram från glömskan där de absolut inte bör förbli, samt spelar några nya verk som också är en-kanaliga. Filmer om och med EAM visas, även de med mono ljud.

    Program:

    Mauricio Kagel Antithese 15'00’’ 1962 (video)

    PAUS

    Włodzimierz Kotoński Etiuda na jedno uderzenie w talerz 2' 42" 1959
    Bruno Madera Continuo 8' 17’’ 1958
    Karlheinz Stockhausen Studie 1 9’42’’ 1953
    Pierre Schaeffer Études aux allures 3’32’’ 1958
    Lars Höjerdahl StereotoS 8’28’’ 2019 (video)
    PAUS
    Thommy Wahlström Invention for one speaker no.3, 2019 4’00’’ 2019
    Else Marie Pade Syv Cirkler 7’20’’ 1958
    Anne Jaenzon Commotion – Orolighet 1’56’’ 1993
    Girilal Baars Transmission 47 5’05’’ 2019
    Daphne Oram Four Aspects 8’06’’ 1960

    Dörrarna öppnas 19:15. Barservering i pauserna.
    Inträde 50 kr (SEAMS och Fylkingen medlemmar), övriga 80 kr
    Valfri CD från SEAMS Elektron records utgåva ingår.

    -
    Samproduktion med SEAMS

  • rafael anton irisarri + simon scott

    Datum: 
    24 Mar 2019 - 19:00

    Doors open kl 19, music from kl 19:30
    Tickets: 120/100
    Pre-sale: http://www.tickster.com/events/8gvnzkehyp0wapk
    ---------------------------------
    Rafael Anton Irisarri
    ---------------------------------

    Rafael Anton Irisarri is an American composer, multi-instrumentalist, and record producer living in New York. Described by the press as “one of contemporary ambient music’s most celebrated practitioners,” Irisarri's music often has a mournful, elegiac quality where ostinato phrases tap into minimalist ideals while atmospheric layers of effects suggests a more cinematic approach. In all, his compositions are deeply emotive and epic, like a symphony record-ing that’s been rescued from attic entombment after half a century. Irisarri concerts at museums, churches, synagogues, and other non-traditional performance spaces explore the physicality of sound. Combining an array of heavy metal bass amplifiers, multiple loudspeaker configurations, synthesizers, bowed guitars, notebook computers, video images, and lighting, Irisarri decontextualize the audience’s relationship to the venue, creating an immersive, otherworldly environment. Irisarri’s recorded works are widely published internationally.

    irisarri.bandcamp.com/album/sirimiri

    www.irisarri.org

    photo: Alex Leonard

    ------------------------
    Simon Scott
    ------------------------

    Simon Scott is a sound ecologist and multi-instrumentalist from Cambridge, England. His latest album 'Soundings' was released by Touch in February 2019. His work explores the creative process of actively listening, the implications of recording the natural world using technology and the manipulation of natural sounds used for musical composition. He plays the drums in Slowdive and has recently collaborated with artists James Blackshaw, Spire, Taylor Deupree (Between), Isan + many more.

    simonscott.bandcamp.com/album/soundings

    simonscott.org

    ------------------------
    Medlemsproduktion: John Chantler

  • Agnes Mercedes - release, Maymouth & Hara Alonso

    Datum: 
    27 Mar 2019 - 19:00

    AGNES MERCEDES bjuder på releasekonsert för sitt nya album Havsandemoner som evolverats ur vågornas nyanser, bruset, suset och dess dånande drones. Vidare genom en skärande djupdykning ner i det vidunderliga undret av korallskimrande diftonger och marelds mönster, ur tystnaden mellan Koli och jordkroppens inre glödande hjärta.

    Som barn öppnade hon dörren mot världsalltet tillsammans med det knarrande pianot Tuni mitt emellan två weeping windows, så fortsatte in/utforskningen på musikhögskolan i gråzonenens hazegrace, med tentakler som utvidgat sina turnéturer till världens ände. Havsandemoner ges ut på vinyl inramat av Agnes kolorerade herbarium, ordornament och dimma ♨︎ Waves goes: https://open.spotify.com/track/2SDEaSYomEdSEKVZ9mUK0V

    ﹡ II ⏀ II ⏄ II ⏀ II ﹡

    MAYMOUTH - Jag är såå himla glad att även kunna presentera Maymouth denna kväll! Som evolverats, transformerats ur bandet Sonjagon - båda sedan länge bland min favoritmusik. -Agnes Mercedes

    https://open.spotify.com/track/5wyBjNMIAJW69ogoS6dcoy

    ﹡☽♦︎☾﹡

    PIANOÏSE // Hara Alonso

    Hara Alonso bjuder på Pianoïse - elektronisk expansion av akustiskt piano genom sammandrabbningen av konventionell och utökad spelteknik, realtidsbehandling, algoritmisk musik och modulära synthar.

    Hara Alonso är en pianist och ljuddesigner. Hennes arbete evolverar musiken genom ny teknik och fysiska uttryck. Fysikalitet är ett centralt element i hennes skapande, därför har hon uppfunnit några unika kroppsgränssnitt för elektronisk musik. I hennes soniska universum samexisterar det radikala med det intima, den organiska med syntetiska, den akustiska med den digitala. Hara är baserad i Stockholm och är en frilansmusiker som samarbetar i olika dans-, cirkus- och pedagogikprojekt.

    https://www.haraalonso.com

    Max Park Sigbjörn kommer bjuda på DJ-kristyr på det hela med musik från sin suveräna samling ✦

    !Hjärtligt välkomna! ..rakt in i allt med oss
    tomtebloss
    *

    VAR: Fylkingen // är fartyget
    NÄR: Portalen öppnar kl 19
    ENTRÉ: 100kr/80kr för studerande

    Endast kortbetalning i dörr och bar
    cash eller switch för merch

    *.*

    Medlemsproduktion: Agnes Mercedes

  • PortingSelf • SQ ft. Martina Claussen • Trärå • Koray Tahiroğlu

    Datum: 
    29 Mar 2019 - 19:30

    Happy Fridays Fylkingen Bar, oväntade kombos och feel-good med kammarmusik, impro och elektroniskt.
    På scen: • Porting Self (ny kammarmusik) med Sound Quartet - Martina Claussen (AU) röst/laptop, Emma Lloyd (UK) violin, Paul Pignon träblås/sax, Thomas Bjelkeborn gadgets/laptop • elektroniskt solo av Koray Tahiroğlu (FI) • nyskrivet och impro med Trärå - Jonathan Frendel, Jonatan Bjelkeborn mfl • kvällen börjar och slutar med hörselbio. I baren: bra musik för trevligt fredagshäng med Dj Curt Lundberg och utställning med ny konst av Henrietta Törnkvist.

    Sound Quartet är en ensemble som förvaltar kvartettformen med nytt perspektiv, framför allt genom användande av live-elektronik och realtidsbearbetning av instrumentklanger.Porting Self är ett musikaliskt verk och ett projekt av Thomas Bjelkeborn i samarbete med tre internationella musiker med särskilt intresse att undersöka gränslandet mellan de akustiska instrumenten och dess elektroniska förlängningar. Detta är den andra konserten i en serie av två konserter på Fylkingen, denna gång med Martina Claussen röst/laptop, Emma Lloyd violin, Paul Pignon träblås/sax, Thomas Bjelkeborn gadgets/laptop.

    Martina Claussen is a mezzo-soprano, vocal artist, composer and composer-performer. The focal point of her work lies in often spectacular interaction of her own voice, which also is the main sound source of her electroacoustic compositions, and live electronics. Her compositions have been played at international Festivals such as Festival Futura, Ars Electronica, Bienal Internacional de Música Electroacústica Brazil and New York City Electroacoustic Music Festival. Martina Claussen holds the position of ao.Professor of Voice at the University of Music and Performing Arts Vienna. Emma Lloyd is a violinist specialising in the performance of experimental contemporary music. She performs as a soloist and in small ensembles, working often with live electronics, and collaborating regularly with composers. In addition to the modern set-up, she plays a baroque violin and performs both baroque and contemporary music written specifically for this instrument. Emma's performances tends to explore the innate timbral qualities of the violin, discovering often hidden sounds found in unique new combinations of playing techniques and sound tech. Duon BOP startades 1996 av Thomas Bjelkeborn och Paul Pignon genom ett gemensamt intresse för musikaliskt utvecklingsarbete vid Elektronmusikstudion EMS Stockholm. Båda tonsättarna sökte former för att flytta den ofta intrikata studio orienterade musiken upp på en livescen för att ingjuta nukänsla i en i dåtiden genomkomponerad fixed media kultur. Duon turnerar flitigt internationellt ofta som del av ensemblen Sound Quartet med stöd av Kulturrådet. BOP finns representerade via utgivning från Firework Edition och Lamour records.


    Koray Tahiroglupractices art as a researcher focusing on embodied approaches to sound and music interaction, as well as a performer of live electronic music. He is a research fellow and lecturer at Aalto University School of ARTS Finland teaching artistic strategies and methodologies for creating interactive music. He is the founder of SOPI (Sound and Physical Interaction) research group and perform experimental music as the soloartist KORAY and in collaborations.

    TRÄRÅ skapar lekfull och allvarsam experimentel musik ofta med nyskriven poesi som stark bärvåg. Prolog: - “vad ska vi kalla oss?” - “nåt med skogstema, det skulle passa.” - “okej men trä rå?” Medverkande: Jonathan Frendel - mandolin och kontrabas, Joel Hedtjärn - gitarr och kontrabas, Marcus Wärnheim - träblås, Vidar Hansteen-Jørgensen - tenor sax Jonatan Bjelkeborn - slagverk, Lilly Avelin - sång och recitation.
    Curt Lundbergspänner över generationer och stilarter med sina vinyler, så räkna med ett underhållande, påminnande och dansant barhäng. Han är en stark konstant inom svensk elektronisk kultur sedan 80-talets internationella festivaler i Skinnskatteberg och Stockholm. Han kan numera ofta ses som värd för samtal med prominenta Dj's eller själv som DJ för yogasessions.
    Konstnären Henrietta Törnkvist med utbildning från Gerlesborgsskolan och Ågesta folkhögskola satsar på en spännande rumsspecifik utställning i Fylkingens bar.

    Entré: 100kr (50 kr student) endast kort betalning, ej kontanter i dörr och bar.

    Konserten arrangeras med stöd av Kultur Stockholms stad och Musikverket.

    -
    Medlemsproduktion: Thomas Bjelkeborn

  • After Work

    Datum: 
    30 Mar 2019 - 19:00

    Fri entré

    Lönearbetet har avskaffats. Maskiner och AI har tagit över alla smutsiga och tunga jobb. Pengar avskaffas liksom sociala orättvisor. Mänsklighetens tekniska resurser kan användas till att ställa om den globala ekonomin att harmonisera med ekologin. Medborgarna kan ägna sig åt sina egna intressen, åt musik, konst och poesi.
    Delar av framtiden är redan här, men är det en utopi som förverkligas eller en dystopi? Vad händer med människor när deras arbete inte behövs? Finns det idag en cementerad gräns mellan de som har arbete, med allt vad det innebär av sociala förmåner och rättigheter, och de som står utanför – de som säljer sin arbetskraft per timme och är moderna slavar under appar och sms? Är allting till salu? Går det att sälja ideellt arbete?
    En kväll med performance, musik, konkret poesi, ljud, bilder och idéer. Den avslutas med en utförsäljning av Fylkingen.

    Medverkande: George Kentros, Åsa Andersson-Broms, Per Hasselberg, Shiva Anoushirvani, Nils Claesson och Karin Hansson

    George Kentros : this violin must die
    Hur det låter när violinisten ändå måste arbeta men inte får spela fiol. En kakofonisk lecture performance av George Kentros med benäget bistånd av Fredrik Olofsson.

    Åsa Andersson-Broms : . Scenanvisningar, akt 1 - 5 en undersökning av förhållandet mellan arbete och fritid.

    Nils Claesson : S 0502-Y. Monochrome performance med action-painting

    Karin Hansson : En av varje, ett allomfattande , encyklopedisk, live - ljudverk

    Shiva Anoushirvani : Edge City Talk show

    Per Hasselberg : Fylkingen till salu. Den ideel konstföreningen auktioneras ut.

    Dessutom, om medlemmarna själva bestämmer sig för att de vill det, kommer Stockholms självorganiserande kör att för första gången pröva sina vingar i ett offentligt sammanhang.

    After work är del av forskningsprojektet workawork på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. http://temporaryart.org/workawork

    Foto: Åsa Andersson Broms

    -

    Medlemsproduktion: George Kentros