SOFTWARE FOR PEOPLE – ETT SÄLLSKAPSSPEL


SOFTWARE FOR PEOPLE – ETT SÄLLSKAPSSPEL

THE GREAT LEARNING ORCHESTRA
20/9 – 18/10 – 29/11 – 13/12
kl. 19.00

GLO kommer under hösten att arrangera en serie klubbkvällar som vill utforska relationen mellan publik och agerande. Som grund till detta kommer att användas texter och stycken av Pauline Oliveros. Vid varje tillfälle kommer en kvinnlig komponist att bjudas in för att, tillsammans med orkestern, skapa ett regelsystem för hur kvällen kommer att utvecklas med stycken komponerade eller inspirerade av Oliveros. GLO kommer också att framföra något nyskrivet av den inbjudna komponisten.

Premiärkvällen kommer dock att ägnas helt åt Pauline Oliveros själv och utarbetas av orkesterns medlemmar tillsammans med henne.

PAULINE OLIVEROS is a senior figure in contemporary American music. Her career spans fifty years of boundary dissolving music making. In the '50s she was part of a circle of iconoclastic composers, artists, poets gathered together in San Francisco. Oliveros has been as interested in finding new sounds as in finding new uses for old ones --her primary instrument is the accordion, an unexpected visitor perhaps to musical cutting edge, but one which she approaches in much the same way that a Zen musician might approach the Japanese shakuhachi. Pauline Oliveros' life as a composer, performer and humanitarian is about opening her own and others' sensibilities to the universe and facets of sounds. Since the 1960's she has influenced the experimental music scene through her work with improvisation, meditation, electronic music, myth and ritual. Pauline Oliveros is the founder of "Deep Listening," which comes from her childhood fascination with sounds and from her works in concert music with composition, improvisation and electro-acoustics. Pauline Oliveros describes Deep Listening as a way of listening in every possible way to everything possible to hear no matter what you are doing. Such intense listening includes the sounds of daily life, of nature, of one's own thoughts as well as musical sounds.

GLO initierades 1999 av Leif Jordansson och Pelle Halvarsson och har sedan starten gett sig i kast med en mängd stycken från den moderna experimentella scenen. Under årens lopp har GLO samarbetat med en rad namnkunniga kompositörer som Gavin Bryars, Terry Riley. Den har också spelat stycken av Erik Satie, Lou Reed m.fl. – alltid i egna tolkningar men gärna i samarbete med kompositören. Bland senare samarbeten märks Arnold Dreyblatt och J.G. Thirlwell. Under åren har orkestern mer och mer närmat sig konstscenen och bl.a. skapat utställningen a4-rum som under hösten kommer ut i bokform.

Namnet, som är hämtat från den brittiske kompositören Cornelius Cardew`s verk The Great Learning, skall utläsas med betoning på varje ord: stor (många) – lärande – orkester (spelande).

------------------------------------------------

Entré: 60 kr

------------------------------------------------

Medlemsarr: Jordansson