ISOLA


Liselotte Norelius http://www.lise-lottenorelius.se/

En föreställning framarbetad som en kollektiv undersökning med hjälp av trådlösa sensorer med förmåga att översätta rörelser till kontrollsignaler för ljud. Verket har tillkommit som ett samarbete mellan Lise-Lotte Norelius, Räserbyrån och Johanna Ogbekene (scenografi och kostym).

Isola (2004) is a collective piece made with the help of wireless sensors with the ability to translate movement into sound. The piece is the result of a collaboration between Lise-Lotte Norelius, Räserbyrån and Johanna Ogbekene (scenography and costume). Technical development of the wireless sensors: Göran Svensson, EMS.

Presentation av Räserbyrån
1997 startades ideella föreningen Räserbyrån av Katarina Eriksson, Håkan Mayer och Per Sacklén. Alla tre jobbar som dansare och koreografer i olika sammanhang. När vi koreograferar inom Räserbyrån är det inte en persons idéer eller ideologi som styr. Allas idéer har lika värde och prövas för att se hur de fungerar i ett sammanhang. Vi arbetar främst med koreografi men ser ett tydligt samband mellan dans och andra konstformer. Vår ambition är också att skapa möjligheter till kreativa arbetstillfällen och föreställningar där olika konstnärliga uttryck får korsbefruktas och stimulera varandra.
I oktober 1998 koreograferade vi en uppsättning på Fylkingen i Stockholm, "Amen-Amen", till musik av Ákos Rózmann, som vi själva dansade. "Amen-Amen" var Räserbyråns första projekt och vi lyckades skapa en föreställning med ett spännande samspel mellan musik, kostym, scenografi, ljus och koreografi. Vi gjorde även en film av "Amen-Amen", producerad av Agnes Murányi.
Den 18:e september 1999 gjorde vi, på inbjudan av Föreningen Svenska Koreografer, "Ett slags mål" i samband med Danshotell på Handelshögskolan i Stockholm. Kompositörerna Mats Lindström och Sören Runolf spelade live och för kostymerna svarade Johanna Ogbekene.
Den 30:e oktober 2000 medverkade vi på Stockholms Poesifestival 2000 på Elverket med ett stycke som vi utvecklade i samarbete med Mats Lindström och Sören Runolf. Johanna Ogbekene stod för kostymerna.
"Lådracet" hade premiär på Fylkingen den 17:e februari 2001. Vi anser att "Lådracet" är ett i högsta grad "intermedialt" stycke. Tack vare att vi har använt oss av olika media i en väl komponerad helhet har vi lyckats skapa starka uttryck och stämningar. Under hela skapandeprocessen har vi haft ett väldigt nära samarbete med kompositörerna Mats Lindström och Sören Runolf samt scenografen och kostymdesignern Johanna Ogbekene. Allas idéer har haft lika värde och bidragit till föreställningens slutgiltiga form; ett stycke innehållandes dans, musik, live-elektronik, film, mat, projektioner och dockteater.
I april 2002 gjorde vi en film, "The midnight sun never sets", tillsammans med Mats Bäcker (foto) och Ditte Feuk (producent). Den filmen visades i samband med scenversionen av "The midnight sun never sets" som uppfördes under en ZOO-kväll på Moderna Dansteatern den 19 oktober 2002.
Räserbyrån har även arrangerat ett antal "Tärrier"-kvällar på Fylkingen. Det har varit populära kvällar med dans, musik, filmer, installationer och bar -en mötesplats för olika konstformer.

Mats Lindström